lauantai 17. kesäkuuta 2017

Nesteytä kesällä herkullisesti

Etkö pidä paljosta veden juomisesta, mutta haluaisit nesteyttää terveellisesti? Pelkällä vedellä ei kannatakaan koko päivää nesteyttää, varsinkaan hikoillessa helteellä. Vesi tulee nopeasti kehon läpi, ja tarvitset mineraalitäydennystä. Sinulla voi olla nestehukka, vaikket tuntisikaan vielä janoa. Seuraavassa nesteytysvinkkejä, jos sinulla ei ole mehulinkoa tai -puristinta. 

Jos helteellä tai kilistellessä haluat nauttia kuplivaa, käytä pohjana hiilihapollista mineraalivettä tai kombuchaa. Kombucha valmistetaan sokeroidusta teestä käymisen avulla, ja sitä saa jo ostaa monista luomu- ja ekokaupoista. Jos ostat miedon makuista kombuchaa, voit maustaa sitä lisää. Kombuchaa eli volgansieniteetä voi valmistaa itsekin.
Voit toki käyttää myös hiilihapotonta vettä. 

Purista isoon lasiin makusi mukaan puolikas tai kokonainen sitrushedelmä tai eri sitrushedelmien sekoitusta. Jos käytät luomuhedelmiä, saat hyvää makua ja ravinteita raastamalla lisäksi hienolla terällä mukaan osan kuoresta. 

Raasta myös hienolla terällä ruokalusikallinen tuoretta inkivääriä ja purista siitä mehu lasiin sormiesi välissä. Paitsi että inkivääri maistuu hyvältä, se parantaa immuniteettia. Inkivääriä voi säilyttää pakastimessa ja sitä voi raastaa jäisenä. Näin inkivääri ei nahistu.

Stevia sopii hyvin kirpeiden makujen makeutteeksi. Annostele steviaa varovasti. Steviassa ei ole lainkaan sokeria, joten se sopii sokerirajoitteisille. Makeutta voi lisätä vaihtoehtoisesti valmiista omenamehusta.



Punaisen kilistelyjuoman saat raastamalla hienoksi mukaan hieman punajuurta ja puristamalla raasteen mehuun sormiesi välissä.



Sama sinisenä pienen spirulinamäärän kanssa:


 Itselleni on kertynyt yrttiteelaatuja, vaikken juuri tule kaupan yrttiteelaatuja juoneeksi. Saan käytettyä ne paremmin keittämällä teetä ja nauttimalla sen jäähtyneenä.





















 Varsinkin eri tavoin maustettu pakuritee on mukavaa juotavaa. Sitä tai muita yrtti- tai teejuomia voi käyttää myös pohjana, ja niihin voi raastaa inkivääriä tai kurkumaa. 

Nuorena olin Israelissa kibbutsivolunteerina. Puistotöissä kuumuudessa söimme tauoilla vesimelonia. Melonit nesteyttävät hyvin, koska niissä on myös kuitu mukana.


Nesteyttäjän ei tarvitse olla makea. Espanjalainen gazpacho on kylmä tuorekeitto, josta on joka raakakokilla oma reseptinsä. Tomaattia, paprikaa, kurkkua, chiliä ja muita mausteita. Ainekset tehovekottimella tai vauvavatkaimella sileäksi.



Toki voit tehdä niitä smuutejakin hedelmistä ja marjoista sekä lisätä niihin nestettä. Kookosvesi on erityisen hyvä nesteyttäjä. On myös kaupan jauhetta, johon vettä lisäämällä saat kookosvettä.

Nautinnollisia nesteyttäjiä ovat mehujäät. Sekoita tehosekoittimessa yhdessä tai erikseen ja jäädytä mangoa, ananasta, kiiviä, persikkaa, aprikoosia, mansikoita ja marja-aikana muita marjoja. Lisämakeutta saat tarvittaessa steviasta. Pelkkä ananas tai mango ovat omaan makuuni riittävän makeita. Terveellistä lehtivihreää ja mineraaleja saat villivihanneksista, esim. nokkosista, maitohorsmasta, vuohenputkesta ja valkopeipistä. Väri tosin muuttuu.


Uusi raakaravinnon nettikurssini alkaa 3.7. Jos haluat oppia itsellesi hyvät elävän raakaravinnon keittiörutiinit ja oppia kokoamaan hyviä aterioita sekä voimaan paremmin ja energisemmin, tule mukaan. Lisäät raakaravintoa ruokavalioosi juuri niin paljon kuin haluat. Tämä on ainutlaatuinen tilaisuus, sillä kyseessä on viimeinen valmennukseni! Lisätiedot täältä:

 
Hellattoman kokin elävä raakaravinto -kirjani on kaupoissa (Moreeni, 2017, 288 s.) Se sisältää elävän ravinnon perusteet sekä antaa paljon ohjausta ravitsemuksesta. Kirjassa on n. 180 reseptiä kuvineen. Kirjaa käytetään valmennuksessakin. 

torstai 15. kesäkuuta 2017

Anu Ahonen: Raakailu antaa voimia!


Anu Ahosen tavoitteet toteutuivat viime nettivalmennuksessani. Lisäksi Anu innosti ryhmäläisiä - ja minua - lukuisilla kauniilla ruokakuvillaan. Anu keskittyi kurssilla muihin kuin makeisiin namusiin. Kiitos Anu mukanaolosta ja kuvista! 

Tällaista Anu kertoo kokemuksestaan:

"Onnistuin lisäämään terveellistä raaka- ja vegaaniruokaa koko perheemme ruokailuun. Maitotuotteet olen jättänyt tosi vähälle ja huomasin heti hengitysteiden limaisuuden vähentyneen! Lehmänmaitotuotteiden jättäminen/vähentäminen kävi helposti kurssilla.



Mehustin oli hyvä ostos. Suuri rakkauteni vehnänorasmehu on ollut käytössä joka päivä. Ei ole oltu kipeitä, paitsi lapsilla oli vesirokko. Olen aina ollut kesken jättävää tyyppiä, mutta olen tehnyt mehuja ja erityyppisiä raakaruokia lähes joka päivä. 

(Oikealla tulossa vehnänorasmehua.)

Raakapuurosuosikkejani ovat kaura ja tattari. Lapsetkin tykkäävät! Haluan, että me vanhemmat olemme kunnossa lapsiakin ajatellen.
Tavoitteeni toteutuivat tosi mukavasti. Olen niin iloinen jokapäiväisestä mehustamisesta. Valmennus on ollut siinä juuri paikallaan innoittajana ja tukijana. Nyt kesällä käytän myös luonnonyrttejä niiden voimallisuuden, monipuolisuuden ja edullisuuden takia. Ikkunalautaviljelmät eli oraat, versot ja idut toimivat mukavasti.

Nautin yleensä paljon vihreää teetä, ja päätin kurssilla kokeilla teetöntä aikaa. Ero oli yllättävän intohimoton. Arvelen, että tällä voi olla tekemistä päivittäisen vehnänorasmehun nauttimisen kanssa. Ehkä se virkistää minua.
 
Olin tehnyt aiemmin monia valmennuksen aihepiiriin kuuluvia asioita ja tiesin ne mieluisiksi ja voimia antaviksi. Olen paljon kotona ja lasten kanssa nyt. Live-kurssille meneminen ei olisi onnistunut vauvan kanssa, mutta tämä nettikurssimuoto toimi hyvin.


Kaikki Mean mainitsemat kompastuskivetkin ovat tulleet tutuiksi, kuten väsyneenä uuvahtaminen tai minkä vain käsillä olevan syöminen nälkäisenä. Aamun veden juonti, mehu ja raakapuuro sujuvat kuitenkin jo rutiinilla, mistä olen iloinen. Lounaskin toimii. Raakailu antaa voimia! Myöhemmillä aterioilla syön usein lämmintä ruokaa.


Kirja on hyvä. Tykkään, että ei tarvitse aina avata nettiä, vaan on inspiroiva ja tukeva, konkreettinen opus saatavilla. Kuvaan itsekin ruokia ja kaunistan ympäristöäni. Facebook-ryhmä oli mukava tuki myös. Oli mukavaa seurata muiden ajatuksia ja tekemisiä. Kuten myös se, että Mea vastasi kysymyksiin ja kommentoi!"


Vasemmanpuoleisessa kuvassa aletaan tehdä raakatacoja. Kirjan kuva alhaalla oikealla.

Uusi nettikurssi alkaa 3.7. Anu on tulossa myös siihen. Jos haluat oppia itsellesi hyvät elävän raakaravinnon keittiörutiinit ja oppia kokoamaan hyviä aterioita sekä voimaan paremmin ja energisemmin, tule mukaan. Lisäät raakaravintoa ruokavalioosi juuri niin paljon kuin haluat. Tämä on ainutlaatuinen tilaisuus, sillä kyseessä on viimeinen valmennukseni! Lisätiedot täältä:

Hellattoman kokin elävä raakaravinto -kirjani on kaupoissa (Moreeni, 2017, 288 s.) Se sisältää elävän ravinnon perusteet sekä antaa paljon ohjausta ravitsemuksesta. Kirjassa on n. 180 reseptiä kuvineen. Kirjaa käytetään valmennuksessakin. 


Lisää Anun kuvia:


tiistai 30. toukokuuta 2017

Veriarvot paranivat raakaravinnon myötä



Päivi Kankaanpää on osallistunut useisiin valmennuksiini. Hän kertoo viime valmennuksen kuulumisistaan:

"Voin paremmin ja vatsa tykkää jos syön gluteenitonta, vegaanista raakaravintoa. Tosin valmennuksessa huomasin, että kun pääsääntöisesti syö hyvin, ei haittaa jos hetkellisesti sortuu johonkin epäterveelliseen. Mean valmennuksen aikana olen alkanut vierastaa liikaa makeutta ja aistin herkästi makeuden, joten vähempikin riittää. Kävin työterveystarkastuksessa, ja hyvät veriarvot innostavat minua entisestäänkin oikeaan suuntaan.

Diabetessukurasituksen vuoksi pyrin vähentämään makean syöntiä, myös hedelmien, ja hyviin rasvoihin kiinnitän huomiota. Käytän ruoanlaitossa auringonkukan-, pellavan- ja chiansiemeniä, pähkinöitä ja avokadoa. Juoksuharrastukseni on saanut uutta puhtia juoksukoulusta. Harjoittelen sykkeen mukaan peruskestävyyttä ja vauhtikestävyyttä ja odotan innolla seuraavaa tuntia.

Teen päivittäin muutaman raakaruoan, esim. puuroa, raakapatoja ja salaatteja. Teen
välillä siemenistä ja pähkinöistä kastikkeita, levitteitä ja tahnoja. Aamuisin puristan usein mehun. Kuumennettua kasvisruokaa syön korkeintaan kerran päivässä. Mungpapuja idätän ja ikkunalla kasvaa herneenversoja, basilikaa, vehnänorasta ja vihanneskrassia. Olen alkanut lisätä enemmän ruokiini vihreää. Minulla on mm. kuivattua nokkosta, horsmaa ja lehtikaalia, ja vihreitä on pakastimessakin.


Olet onnistunut hyvin valmennuksessa. Henkilökohtainenkin valmennus vastasi tarpeisiini. Kun alkaa vain muutamasta reseptistä opetella ruuan valmistusta, siitä tulee tapa, eikä enää tarvitse koko ajan silmäillä ohjeita. Vie aikaa opetella, että osaa varata kotiin oikeita aineksia, liotella, idättää jne. Perinteinen ruuanlaitto on niin iskostunut takaraivoon, että muutos ei käy käden käänteessä. Ympäristökään ei aina tue omia pyrkimyksiä. Onneksi muutosta on tapahtunut kaupan ja ravintoloiden suhteen, niiden alkaa olla jo pakko vastata vegaanien toiveisiin. Valmennuksen Facebook-sivut olivat myös hyvän tukena, sai nopeasti kysyttyä neuvoja akuutteihin asioihin.


Olen löytänyt myös henkisesti rauhan lähteen. Uskon, että on jotain meitä suurempaa, eikä minun tarvitse ponnistella enempää kuin mihin kykenen. Voin levätä luojani turvassa ja tiedän että hän on tukenani, eikä koskaan naura tai pilkkaa minua vaikka epäonnistuisinkin. Aivan kuin minulla olisi jokin ystävä, turva. Järki-ihmisenä minun on todella vaikea tunnustaa tällaista, mutta tunnen, että siitä on minulle apua. Ja auttaa myös läheisimpiäni, että olen rennompi ja uskallan olla enemmän oma itseni."

Heinäkuun alussa käynnistyy näillä näkymin viimeinen valmennukseni. Jos olet kiinnostunut, mutta olet tähän asti siirtänyt mukaan tuloa, nyt kannattaa ilmoittautua. Tietoja täältä: